This section presents the Foundation's publications

For information: info@fondazionepaolocresci.it

Monographs

Paolo Cresci Archive for the History of Italian Emigration, <em>"Il Perche andiedi in America...". Images of Lucchese Emigration: The Serchio Valley</em>, edited by Maria Rosaria Ostuni [et al.], Lucca Maria Pacini Fazzi Editore, 2001.
Paolo Cresci Archive for the History of Italian Emigration, "The Perche andiedi in America...". Images of Lucchese emigration: The Serchio Valley, edited by Maria Rosaria Ostuni [et al.], Lucca Maria Pacini Fazzi Editore, 2001.
Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, <em>Un filo tra due mondi. Percorsi didattici sulla storia dell'emigrazione</em>, edited by Umberto Baldocchi, Marinella Mazzanti, Maria Rosaria Ostuni, Lucca, M. Pacini Fazzi 2004.
Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, A thread between two worlds. Educational paths on the history of emigration., edited by Umberto Baldocchi, Marinella Mazzanti, Maria Rosaria Ostuni, Lucca, M. Pacini Fazzi 2004.
Maria Rosaria Ostuni, Gian Antonio Stella, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, <em>Sogni e fagotti. Images, words and songs of Italian emigrants </em>, Milan, Rizzoli libri illustrati 2005.
Maria Rosaria Ostuni, Gian Antonio Stella, Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, Dreams and Bassoons. Images, words and songs of Italian emigrants. , Milan, Rizzoli picture books 2005.

Catalogs

Paolo Cresci Foundation for the History of Emigration, Under All Skies. A Guide to the Paolo Cresci Museum for the History of Italian Emigration., texts by Maria Rosaria Ostuni, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana 2011.
Biagioni Pietro Luigi, Round and round, play the world ... . Children, games and vintage toys from the Paolo Cresci Foundation.; With unpublished writing by Paolo Cresci, I take my cuddles and go play on my doorstep. Lucca, Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration 2020.
Massimo Cutò, Pietro Luigi Biagioni, Paper Ships. One hundred years of overseas emigration.; Images and documents from the collection of Massimo Cutò and the Paolo Cresci Foundation Archives; Introductory essay by Franco Cardini, Lucca, Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration 2022.

Museum Guides

Under the sky. Guide to the Museo Paolo Cresci: Museum of the story of Italian emigration., texts by Maria Rosaria Ostuni; translations by Viviana Balestracci, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana 2011.

Series "Notebooks of the Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration"

Maria Rosaria Ostuni, History/stories of Tuscan emigration to the world; archival and iconographic research edited by Pietro Luigi Biagioni and Marinella Mazzanti, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2006, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 1. ISBN 978-88-98173-00-6
Giorgio Bacci, Emigration between art and literature. On the Ocean by Edmondo De Amicis illustrated by Arnaldo Ferraguti.; with an introduction by Vincenzo Farinella, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2008, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 2. ISBN 978-88-98173-01-3
Maria Serena Balestracci, Arandora Star. From oblivion to memory, Parma, MUP, 2010, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 3.
Michele Campanini, The Crossing. Storytelling and representation of the overseas emigration journey; stories, memories, voices; with a foreword by Sebastiano Martelli, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2010, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 4. ISBN 978-88-98173-10-5
Nicoletta Franchi, The Way to Scotland. Barga and Lucchese emigration to Glasgow in the nineteenth and twentieth centuries., Lucca, Paolo Cresci Foundation, 2012, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 5. ISBN 978-88-98173-06-8
Giovanna Baccelli, Emigration to Lucca from 1876 to 1913 and notes on the genesis of migration in the first half of the 1800s; foreword by Maria Rosaria Ostuni, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2014, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 6. ISBN 978-88-98173-05-1
Maria Virginia Paradisi, Saxon steam walked like the wind. Emigration, children, and care in Lucca in the late nineteenth century.; introduction by Umberto Baldocchi, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2015, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 7.
Hail Marks, They went "to the figures" with Canova and Donatello. The plaster casts of the classical and Renaissance traditions of Lucca's figurine makers in central Europe between the nineteenth and twentieth centuries; introduction by Antonia D'Aniello, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2016, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 8. ISBN 978-88-98173-07-5
Donatella Benedetti, From Lucca to the Cape of Good Hope. Stories and events of Italian and Lucchese emigration to South Africa., Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2017, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 9. ISBN 978-88-98173-12-9
Hail Marks, Adamo Lucchesi. The exploration of the Gran Chaco and its pioneers., Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2019, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 10. ISBN 978-88-98173-08-2
Carla Sodini , Strength and Courage. Biographies and stories of emigrants from Lucca in the 14th-19th centuries., Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2021, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana," 11. ISBN 978-88-98173-09-9
Franchi Nicoletta, Michigan's mines: between hope and misery. Tuscan emigration to the Copper Country between the nineteenth and twentieth centuries., Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana 2023, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 12. ISBN 978-88-98173-14-3

Monographs

Paolo Cresci Archive for the History of Italian Emigration, "The Perche andiedi in America...": Images of Lucchese Emigration: The Serchio Valley, edited by Maria Rosaria Ostuni [et al.], Lucca, Maria Pacini Fazzi Editore, 2001.

Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, A thread between two worlds: educational paths on the history of emigration; edited by Umberto Baldocchi, Marinella Mazzanti, Maria Rosaria Ostuni, Lucca: M. Pacini Fazzi, [2004].

Maria Rosaria Ostuni, Gian Antonio Stella, Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, Dreams and Bassoons. Images, words and songs of Italian emigrants., Milan, Rizzoli picture books, 2005

Catalogs

Paolo Cresci Foundation for the History of Emigration, Beneath all the skies: a guide to the Paolo Cresci Museum for the history of Italian emigration, texts by Maria Rosaria Ostuni, Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2011.

Biagioni Pietro Luigi, Round and round, play the world ... . Children, games and vintage toys from the Paolo Cresci Foundation., Lucca, Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, 2020.

Massimo Cutò, Pietro Luigi Biagioni, Ships of paper: one hundred years of overseas emigration, Lucca, Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, 2022.

Museum Guides

Under All Skies: A Guide to the Paolo Cresci Museum for the History of Italian Emigration; text by Maria Rosaria OstuniLucca: Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2011.

Under the sky: Guide to the Paolo Cresci Museum: Museum of the story of Italian emigration; texts by Maria Rosaria Ostuni; translations by Viviana Balestracci,: Lucca, Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2011.

Ostuni Maria Rosaria, History/stories of Tuscan emigration to the world; archival and iconographic research edited by Pietro Luigi Biagioni and Marinella Mazzanti, Lucca: Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2006, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 1. ISBN 978-88-98173-00-6

Bacci Giorgio, L'emigration between art and literature: On the Ocean by Edmondo De Amicis illustrated by Arnaldo Ferraguti; with an introduction by Vincenzo Farinella, Lucca: Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2008, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 2. ISBN 978-88-98173-01-3

Balestracci, Maria Serena, Arandora Star: from oblivion to memory, Parma: MUP, 2010, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 3.

Campanini, Michele, The crossing: narrative and representation of the overseas emigration journey; stories, memories, voices; with a foreword by Sebastiano Martelli, Lucca: Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2010, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 4. ISBN 978-88-98173-10-5

Franchi Nicoletta, The Way to Scotland: emigration from Barga and Lucca to Glasgow in the nineteenth and twentieth centuries.o, Lucca: Paolo Cresci Foundation, 2012, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 5. ISBN 978-88-98173-06-8

Baccelli Giovanna, Emigration to Lucca from 1876 to 1913 and notes on the genesis of migration in the first half of the 1800s; foreword by Maria Rosaria Ostuni, Lucca: Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2014, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 6. ISBN 978-88-98173-05-1

Maria Virginia Paradisi, The Saxon steamer walked like the wind: emigration, children, care in Lucca in the late 1800s; introduction by Umberto Baldocchi, Lucca: Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2015, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 7.

Hail Marks, They went "to the figures " with Canova and Donatello: The plaster casts of the classical and Renaissance traditions of Lucca's figurine makers in central Europe between the nineteenth and twentieth centuries; introduction by Antonia D'Aniello, Lucca: Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana, 2016, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 8. ISBN 978-88-98173-07-5

Donatella Benedetti, DLucca to the Cape of Good Hope: Stories and events of Italian and Lucchese emigration to South Africa, Lucca: Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, 2017, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 9. ISBN 978-88-98173-12-9

Hail Marks, Adamo Lucchesi: The exploration of the Gran Chaco and its pioneers., Lucca: Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, 2019, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 10. ISBN 978-88-98173-08-2

Sodini Carla, Strength and courage : biographies and stories of emigrants from Lucca in the 14th-19th centuries., Lucca: Paolo Cresci Foundation for the History of Italian Emigration, 2021, "Quaderni della Fondazione Paolo Cresci per la storia dell'emigrazione italiana"; 11. ISBN 978-88-98173-09-9